تاریخچه شهر زازرران از توابع شهرستان فلاورجان در استان اصفهان با قدمت تاریخی و مردمان بسیار خون گرم و

تاریخچه شهر زازران

تاریخچه شهر زازران

تاریخچه شهر زازران

زازران در ۲۴ کیلومتری مرکز استان اصفهان واقع است که به تعابیری راه ابریشمی ما بین شهرستان های نجف ابادفلاورجان(قهدریجان) و خمینی شهر است.این منطقه به مختصات ۳۲°۳۶″۱۶″N-29″55″E 51° است که دارای آب و هوای نسبتا گرم و خشک میباشد

زازران  در واقع مسیردوم ارتباطی نجف آباد به اتوبان ذوب آهن اصفهان می باشد.ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۰۰مترو دارای آب و هوای نسبتا گرم و خشک میباشد. از شمال غرب به نجف آباد شهر سیاستمداران اقلیم عشق و همچنین از شمال غرب به اصفهان منتهی است درچه در شمال شرق آن قرار دارد و از رودخانه زاینده رود در حدود ۶ کیلومتر فاصله داردهمین امر سبب روی آوردن مردم به گسترش باغات در منطقه شده از این رو زازران را شهر باغات مینامند

این شهر کهن که به روایاتی قبل از شروع دوره صفویان به لحاظ خوش آب و هوا بودن گروهی از مهاجران در این منطقه ساکن شدند و چنان شد که کشاورزی به لحاظ عبور آب زاینده رود و همجواری با آن به شدت رشد کرد.طبق سخنان پیران این محل وسعت زمین های کشاورزی چنان بود که از شرق به نزدیکی های قلعه سفید(یکی از روستاهای نزدیک نجف آباد)از جنوب به قهدریجان(که همکنون این زمین ها توسط اهالی آن محل تسخیر شده)از غرب به نزدیکی های درچه پیاز و از شمال به روستاهای کوشک و تیرانچی منتهی شده و میشود که مناطق شمال و غرب یکی از مناطق تفریحی  به باغ و بوستان اختصاص دارد که از دیر باز مورد توجه عام و خاص بوده است.

زازران که برحسب تداول عامه در اصفهان زازران تلفظ می شود دیهی است بسیار سرسبز،وسیع ،بزرگ و خرم که آن را جزء دیه های فلاورجان اصفهان به شمار آورده اند.شاهراه بزرگ اصفهان-نجف آباد ازنزدیک آن میگذرد و برآبادی و شکوفایی آن بسیار می افزاید.

در سال ۱۳۵۵ این دیه بزرگ ۲۷۴۳ نفر جمعیت داشته است.از لحاظ کشاورزی باغداری و صنعت فرش بافی در حد اعلای شکوفایی است و نظر به قرب جوار با اصفهان اینک بسیاری از اراضی آن را باغستان های میوه و عمارات بزرگ فراگرفته است.در مورد جامعه شناسی روستایی ماربین و لنجان (به تعبیری این دیه نظر به قرب جوار جزء بلوک ماربین نیز به شمار می آید)ما به مناسبات مختلف بسیار گفتگو کردیم.

از این رو در اینجا دامان سخن را فراهم می چینیم و اجمالا می گوییم که این نواحی به حکم سوایق تمدن و حضارت خود همواره آباد بوده است،ولی نشانی از روزگاران گذشته در آن باقی نمانده است.اخلاق و عادات و نوع معشیت مردم همه صورتی شهری پیدا کرده است و شهرگرایی در آن سخت نفوذ دارد و با این حساب طولی نخواهد کشید که از روستا و روستایی اثر و نشانی باقی نمی ماند.هرچه قدمت و تاریخ است در این دیه در نام آن قرار دارد و بس و ما اینک به آن می پردازیم.

جمعیت این شهر براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷٬۶۷۰ نفر (۲٬۰۰۴خانوار) بوده‌است. این شهر در حال حاضر بیش از ۸۰۰۰ نفر دارای جمعیت می‌باشد و زیر مجموعه بخش فلاورجان می‌باشد.

براساس مصوبه هیئت دولت در یکم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ ، شهر قهدریجان و روستای زازران که هر دو از توابع شهرستان فلاورجان هستند، به بخشداری قهدریجان و شهرداری زازران ارتقای کاربری یافتند.موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجاندر مجلس از تغییر کاربری یکی از بزرگترین روستاهای کشور به شهر، خبر داد و افزود: زازران یکی از بزرگترین روستاهای کشور است که در شهرستان فلاورجان قرار دارد و اکنون پس از پنج سال پیگیری، این روستا به عنوان شهر، تعیین شد که در آینده ای نزدیک، شهردار شهر زازران نیز منصوب می‌شود.

زازران شهری جدید با اصالت و مردمی زحمت کش:

شاهراه بزرگ اصفهان-نجف آباد ازنزدیک آن میگذرد و برآبادی و شکوفایی آن بسیار می افزاید.در سال ۱۳۵۵ این شهر به عنوان یکی  از روستاهای بزرگ کشور ۲۷۴۳نفر جمعیت داشته است و سال ۱۳۹۲ بود که با توجه به تراکم جمعیت۸۵۰۰ نفری و وسعت ۶میلیون متر مربعی آن که به عنوان بزرگترین روستای کشور شناخته می شد با مصوبه مجلس شورای اسلامی از روستا به شهر ارتقاء یافت.

از لحاظ کشاورزی باغداری و صنعت فرش بافی در حد اعلای شکوفایی است و از محصولات باغی آن می توان به آلبالو، گیلاس، آلو، زردآلو، به، آلوچه و دیگر میوه های تابستانی را نام برد، از محصولات کشاورزی غیر باغی هم می توان به : برنج، جو، گندم، پیاز، سیب زمینی، کرفس، خیار، گوجه و انواع سیفی جات را نام برد.

اما مهمترین محصول کشاورزی که این شهر را شاخص می نماید آلبالوی بسیار مرغوب و معروف این شهر است که همه ساله در تیر ماه موقع برداشت حضور اهالی شهر به صورت خانوادگی و تجمعی جهت برداشت آلبالو جلوه بسیار زیبایی را به باغات شهر می دهد.با توجه به اینکه این شهر در نزدیکی رودخانه زاینده رود قرار گرفته تا قبل از خشک سالی های اخیر در استان اصفهان از نظر تولیدات کشاورزی در استان حرف اول را از تنوع و کیفیت محصول می زد.

در مورد تاریخ این شهر نیز با توجه به اینکه تمدن های کهن معمولا در حاشیه رودخانه ها بوجود می آمدند می توان گفت که قدمت بالایی دارد اما متاسفانه در حال حاضر نه اثر تاریخی خاصی در شهر موجود است و نه کتاب و متون تاریخی در مورد این شهر وجود دارد.

شهر زازران در دوران دفاع مقدس و انقلاب همواره دین خود را به نظام و انقلاب ادا کرده و گواه این موضوع تعداد ۵۲ شهید گلگون کفنی است که به انقلاب تقدیم کرده است و طبق گفته جعفر زاده رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرتان اولین شهید شهرستان در دوران انقلاب و دوفاع مقدس از این شهر بوده است.

از لحاظ حضور مردم شهر در برنامه های مذهبی و ملی هم می توان این شهر را یک سرآمد در استان و حتی کشور دانست به عنوان مثال در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال۱۳۹۲ بیش از ۷۰ درصد اهالی شهر در راهپیمایی این شهر که اولین راهپیمایی مستقل این شهر در بعد از انقلاب بود شرکت کرده اند و مساجد آن نیز در برنامه ها و مراسم مذهبی خود گویای عشق مردم این شهر به اهل بیت و اعتقادات ملی و مذهبی است.

همچنین ببینید

ضیافت افطاری

ضیافت افطاری دانش آموزان دبستان شهدای زازران ۱۴۰۳  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *